Bouw je een wisselstroom- of een gelijkstroombaan?

Gelijkstroom of Wisselstroom ?
Je bent beginnend modelspoorbouwer, of je bent herintreder, je hebt vroeger een modelspoorbaan gehad, maar je moet helemaal opnieuw beginnen OF je hebt nog
helemaal geen ervaring met modelspoor, en begint helemaal nieuw in deze wereld.
De eerste vraag waar je dan meestal mee wordt geconfronteerd: Koop ik een Marklin (Wisselstroom) modelspoorbaan of koop ik een Gelijkstroom modelspoorbaan?
Dit artikel is vooral gebaseerd op de schaal H0, omdat het hier in de de praktijk in Nederland het meest voorkomt.

Twee “kampen”
Binnen de modelspoorhobby zijn dit meestal 2 kampen met mensen. Er is een groep die volledig gaat voor het merk Marklin en daarmee de keuze maakt voor
een wisselstroom baan. Er is een groep die gaat voor een gelijkstroom modelspoorbaan. Deze laatste groep heeft veel meer keuzes wat betreft leveranciers van modelspoor
fabrikanten. De groepen zijn vaak (zeer) fanatiek in de verdediging van de keuzes. In dit artikel proberen we een zo objectief mogelijk verhaal neer te zetten over beide systemen,
die beiden zowel voor- als nadelen hebben. Als we kijken naar fabrikanten die een kompleet assortiment aanbieden, locomtieven, wagons, rails, eventueel digitale centrales enz.
dan zien we dat er voor 100% wisselstroom, maar 1 fabrikant is. Dat is Marklin. Marklin is binnen Europa dan ook wel direct de fabrikant met de hoogste omzet per jaar.
De meest opmerkelijke zichtbare verschillen tussen Wisselstroom modelspoorbanen en gelijkstroom modelspoorbanen: Wisselstroom heeft een “3 rail principe”;
zoals iedereen 2 spoorstaven aan de buitenkant MAAR dan ook nog “rail met contactpunten” in het midden van de rails. Precies in het midden van de 2 spoorstaven.
Elektrisch gezien zijn de twee spoorstaven aan de buitenzijde aan elkaar doorverbonden, en vormen 1 deel van de elektrische polariteit, de rail met contactpunten in het midden
van de spoorstaven is de andere elektrische polariteit.
Bij een gelijkstroomspoor hebben we alleen te maken met de 2 spoorstaven, die elektrisch gezien van elkaar gescheiden zijn. 1 spoorstaaf is de ene polariteit, de andere staaf is de andere polariteit.

Keuze gelijkstroom/wisselstroom bepaalt aanbod
Kiezen we voor een gelijkstroombaan, dan is er keuze uit veel meerdere fabrikanten. De grootste gelijkstroom modelspoor fabrikant in Europa is Roco.
Roco is eigendom van Modeleisenbahn GMBH en is eigenaar van de merken Fleischmann en Roco. Waarbij Roco tegenwoordig alleen de schalen H0, H0e en TT produceert.
Fleischmann produceert tegenwoordig alleen nog de schaal N, maar was voorheen ook 1 van de grote gelijkstroom H0 fabrikanten.
De tweede leverancier van gelijkstroom modelspoor in Euopa is PIKO. Piko heeft ook een groot assortiment en levert naast de meeste bekende H0 en N schalen ook nog de
schalen TT en G.
De 3e gelijkstroom leverancier in Europa is: Trix. Trix was in het verleden een gelijkstroom modelspoor fabrikant, en is een aantal jaren geleden overgenomen door Marklin.
In principe zijn Marklin en Trix hetzelfde bedrijf, Trix levert gelijkstroom (DC powered) locomotieven, wagons enz, op basis van 2 rail systemeem, Marklin werkt op basis van de eerder beschreven 3 rail systemen en is wissel stroom (AC powered).
Doordat Marklin een wisselstroom systeem heeft, leveren zij een 3 rail systeem; rails met twee buitensporen, welke elektrisch gezien aan elkaar zitten. Plus Marklin heeft op deze sporen ook nog een rail met contactpunten in het midden zitten. Hiervoor is iedere Marklin locomotief uitgerust met een sleper. Deze slepers zijn er meestal in 2 uitvoeringen.
Er zijn meestal lange en korte slepers. Iedere wisselstroom locomotief is voorzien van een sleper. De langere slepers worden gebruikt voor de langere locomotieven en de kortere slepers worden meestal gebruikt voor de korte(re) locomotieven.
Trix heeft grotendeels hetzelfde assortiment als Marklin alleen dan in gelijkstroomuitvoering (zonder sleper voor de middenrail)

Overige ModelSpoorweg leveranciers
Naast de gelijkstroom fabrikanten Roco en Piko, hebben we ook nog de fabrikanten: ESU, Exact-Train, PB-models, Rivarossi enz. Dit zijn fabrikanten die vaak alleen maar Locomotieven en
wagons leveren, zij leveren GEEN railsystemen.
Om de zaak nog komplexer te maken, de gelijkstroom fabrikanten Roco en Piko leveren ook Wisselstroom locomotieven. Dit zijn modeltechnisch gezien vaak exact dezelfde modellen als de gelijkstroom
modellen, elektrisch gezien zijn ze echter wisselstroom EN ze zijn voorzien van een Sleper voor het 3 rail systeem.
De leveranciers: ESU, Exact-Train, PB models enz. hebben vaak 1 model voor zowel wisselstroom als gelijkstroom. D.m.v. het plaatsen of verwijderen van de sleper onder de locomotief
wordt de locomotief omgeschakeld van gelijkstroom naar wisselstroom of omgekeerd.

Prijzen, wagons en wielsets van wagons
De prijzen voor de verschillende modellen wagons en locomotieven zijn bij alle leveranciers ongeveer overeenkomstig. Wel kan het zijn dat een gewenst model op dat moment wel bij de
ene leverancier beschikbaar is of beschikbaar komt, en niet of veel later pas bij de andere leverancier.

Voor de gelijkstroom modelspoorbaan is het assortiment leveranciers locomotieven (veel) groter dan voor wisselstroom.
De wagons: de wagons van alle fabrikanten zijn onderling uitwisselbaar op zowel 2 rail als 3 rail systemen. NOODZAAK: willen we wagons van 2 rail systemen op 3 railsystemen gebruiken, of omgekeerd, dan is het WEL NOODZAAK hier andere wielsets on der te monteren.
Bij een 2 railsysteem zijn de 2 wielen op de as ge-isoleerd van elkaar. Bij een 3 rail systeem liggen de twee wielen op 1 as elektrisch gezien aan elkaar.
Uitzonderingen: Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op bijna iedere regel, zo ook hier. Uitzonderingen zijn steeds vaker de ‘gespecialiseerde leveranciers” laten we ze zo maar even noemen. Dit zijn leveranciers als bijv. Exact-train en LS-Models. Dit zijn bijv. 2 leveranciers die zich vooral ook richten op personen wagons. Beide leveranciers brengen redelijk grote assortimenten personen wagons uit, die wat waar is, is waar, er zeer fraai en gedetailleerd uitzien. Steeds vaker voorzien zij de wagons van wielsets die zowel op wissel- als op gelijkstroom kunnen rijden. Deze wielen hoeven dus niet meer gewisseld te worden. Sterker nog, vaak kunnen deze wielen niet zomaar gewisseld worden.
Dit omdat de leveranciers ervoor hebben gekozen afwijkende wieldiameters en afwijkende flensmaten te gebruiken. Laten we het heel politiek correct proberen te duiden;
dit heeft vaak (zeer) negatieve gevolgen voor de rij-eigenschppen van deze wagons.  Best een groot aantal van onze leden hebben veel in deze wagons ge-investeerd. De meeste van onze leden kopen de wagons om mee te rijden. Dit klinkt misschien vreemd, maar heel veel modelspoor liefhebbers kopen materialen voor vitrine modellen.
De meeste leden van onze club kopen ze om te rijden, en zijn over het algemeen zeer ontvreden over de rij-eigenschappen van de wagons van deze leveranciers. Het opmerkelijke is dat dit geldt op zowel wisselstroom- als gelijkstroombanen.

Winkeliers wisselen op verzoek vaak gratis de wielsets om. BELANGRIJK: behalve dat de wielen elektrisch gezien verschillen, zit er ook een verschil in de hartafstand van de wielen op de assen.
Bij een 3 rails systeem (wisselstroom) staan de wielen iets verder uit elkaar dan bij gelijkstroom. Daarom is het vaak toch aan te raden ook van een “wisselstroom wagon” de wielen te laten wisselen naar een set “gelijkstroom wielen”, omdat dan ook de hartafstand van de wielen is aangepast op gelijkstroom rails.

Principiele verschillen:
Zoals hierboven beschreven lijken alle fabrikanten wel ongeveer hetzelfde assortiment te bieden aan locomotieven en wagons. Er zit wel een wezenlijk verschil tussen de rails van 2 rail systemen en 3 rail systemen. Waar zitten dan de principiele verschillen tussen wisselstroom systemen (Marklin) en gelijkstroom systemen (alle overige fabrikanten van gelijkstroom systemen)?
Marklin heeft ervoor gekozen, om een meer “gesloten” systeem op de markt te zetten. Zij bieden een compleet assortiment van Locomotieven, wagons, rails, digitale centrales, boosters, terugmelders enz. enz. MAAR de componenten zijn zeer lastig of zelfs vaak onmogelijk te vervangen of combineren met zelfde functionele componenten van andere fabrikanten (merken).
Wordt de keuze gemaakt voor een gelijkstroombaan, dan zijn daar heel veel aanbieders van alle benodigde componenten, die heel vaak ook door elkaar heen kunnen worden gebruikt.

Android versus Apple IOS:
Beide systemen hebben voor- en nadelen. De vergelijking die de meeste van jullie het meest bekend zullen voorkomen: Marklin is meer als de Apple Iphone/Ipad , zowel hardware als software is door Apple gemaakt, OF de Software is door een ander partij gemaakt maar wel streng door Apple op kwaliteit gecontroleerd. Er is bij de gebruiker vaak minder moeite en kennis nodig om zo’n systeem te gebruiken en te onderhouden. Een gelijkstroom systeem is meer te vergelijken met een Android telefoon/pad systeem. Het is veel meer “open”, veel componenten van heel veel fabrikanten kunnen worden gecombineerd. Dit vergt voor de eindgebruiker meer kennis. Je moet zelf alles combineren, en uitzoeken hoe dit soms gecombineerd moet worden. Vaak is een gelijkstroom systeem (iets) voordeliger in aanschaf als een Marklin systeem.
Bijv. wil je met een Marklin systeem digitaal gaan rijden, bijv. in combinatie met iTrain als bovenliggend aanstuur programma, dan MOET je toch eerst een Marklin centrale (bijv. Command Station 3, kosten ruim 700 EURO aanschaffen) terwijl bij een gelijkstroom systeem, er afhankelijk van de systeemkeuze wel of geen centrale nodig is. Is er wel een centrale nodig, dan zijn er in een grote prijsrange centrales te koop vanaf ongeveer 150 Euro t/m 700 Euro. Een winkelier probeert vaak een beginner en/of herintreder een “digitale beginset” te verkopen. Ons advies: DOE DIT NIET, de prijs van zo’n set lijkt in eerste instatie heel aantrekkelijk, dit is vaak ook het verkoopargument.

Later blijkt dat van de hele set meestal alleen de locomotief, de wagons en soms de wagons nog bruikbaar zijn. Verder heb je geld besteedt aan veel componenten die bij meer opgedane ervaring niet meer bruikbaar zijn.
Naderhand van systeem wisselstroom naar gelijkstroom systeem wisselen OF andersom, betekent in de praktijk eigenlijk dat je behalve bijv. het bovenliggende stuurprogramma als bijv. iTrain geheel opnieuw moet beginnen. Dit kan zeer kostbaar zijn en is vaak ook erg frusterend. Denk dus heel goed na VOOR je een keuze maakt.

Advies zonder commercieel belang:
Laat je goed voorlichten (niet door winkeliers, die hebben vaak een commerciele voorkeur).
Bij ons hebben de clubleden alle systemen en dus ook alle ervaringen, zonder commercieel belang.
Verder kan je als lid eerst ervaring opdoen met de meest gebruikte systemen die in de modelspoorwereld te koop zijn, je hoort van de andere leden alle ervaringen. Letop: het ideale systeem bestaat jammer genoeg niet. Alle systemen hebben voor- en nadelen.
Als lid wordt je ook verder geholpen met specifieke vraagstukken en/of problemen.
Dus word lid van onze club en deel mee in alle ervaringen van andere clubleden.

Modelspoorrails en digitaal bedrijf

Eisen modelspoorrails en digitaal bedrijf:
Naar aanleiding van op dit moment de vele vragen en opmerkingen, die wij vooral tijdens onze opendagen krijgen, hebben we besloten voor vooral de herintreders maar ook voor nieuwe hobbyisten een artikel te schrijven over het gebruik/ hergebruik van (oude) modelspoorrails. Dit artikel heeft betrekking op H0 modelspoor.

Herintereders:
veel herintreders hebben van vroeger of in ieder geval lange(re) tijd geleden nog vaak (veel) oude modelspoorrails
liggen. Nu de hobby weer wordt opgepakt wordt ook deze rails vaak weer hergebruikt.

Marklin rails:
Vooral bij Marklin “M” rails dit is de oude nog metalen rails moet rekening gehouden worden met de volgende zaken:
– Deze rails is alleen toepasbaar in een ANALOGE baan. Dus een baan waarbij de treinen traditioneel met trafo’s worden bestuurd.
Vaak stoppen mensen veel tijd in een nieuw baanplaan, gebaseerd op de oude rails die ze nog hebben, en komen er dan later pijnlijk achter dat met deze rails NIET digitaal kan worden gereden. De oorzaak zit in de verbindingen en het soort materiaal wat vroeger voor deze “M rails” werd gebruikt.
Bij de nieuwe digitale banen is de spoorrails ook het communicatie mechanisme van bijv. de centrale met de locomotieven. Dit komt heel precies en is heel gevoelig voor signaalverlies. Ons advies is daarom (zonder enig commercieel belang) denk heel goed na, hoe je in de toekomst je baan wilt gaan gebruiken. Alleen analoog, dan is de rails nog prima bruikbaar. Wil je (later) ook digitaal gaan rijden, moet je er rekening mee houden dat je op dat moment andere (nieuwe) rails aan zal moeten schaffen en helemaal opnieuw je baan moeten gaan leggen…..
De veel nieuwere Marklin rails; als type K-rails en C-rails is wel heel goed geschikt om digitaal mee te rijden.

Fleischmann rails:
Voor bijv. Fleischmann geldt niet exakt hetzelfde, maar zijn ook een aantal zaken om rekening mee te houden.
Fleischmann heeft 2 typen H0 rails in productie gehad. De ondertussen zeer oude modelrail, deze wordt al jaren niet meer door fleischmann gemaakt, maar is tweede hands nog wel steeds te koop. Daarnaast is heeft Fleischmann vanaf ongeveer 1982 ook H0 Profirail geproduceerd. Dit als vervanging van de modelrail die ongeveer van 1952 tot 1982 in productie is geweest. De railstaven van de modelrail zijn nog van een bepaalde koper legering, die ontzettend gevoelig zijn voor “aanslag” op de rails. Dus heel vaak heel goed poetsen is het gevolg. De wissels zijn er hand bediend en via een elektrospoel. LETOP: oude Fleischmann modelspoorwissels zijn vaak krom getrokken en wij hebben nog geen methode gevonden dit weer goed te krijgen.
Ook hiervoor is ons advies om niet nog een heel nieuwe digitale baan op basis van deze rails te gaan leggen.
Daarnaast heeft Fleischmann tot ongeveer 2020 Fleischmann H0 Profi rails gemaakt. Deze rails is van veel betere kwaliteit als de vroegere model rails. Met deze rails is ook heel goed digitaal te rijden. Let wel op: Ook deze rails wordt niet meer nieuw gemaakt. Uitbreidingen/vervangingen zal je altijd tweede hands moeten kopen, en dan is het “zolang de voorraad strekt”.

Andere overwegingen in railkeuzes:
Voor onze nieuwe H0 baan op de club hebben wij ook een keuze moeten maken. We hebben heel veel onderzoek gedaan waarbij we vooral hebben bekeken: de toekomstvastheid van de producten (voor zover mogelijk is dit te bekijken), de technische mogelijkheden, het assortiment, en kwaliteit (hoe zijn de wissel contructies uitgevoerd), de prijzen van rails en bijbehorende wissels, en tot slot de verkrijgbaarheid. Hoe goed maar vooral ook hoe snel zijn de rails/wissels verkrijgbaar. Ook PECO H0 rails is in dit vergelijk meegenomen, de van tijd tot tijd zeer slechte verkrijgbaarheid en onbetrouwbare leveringen van PECO hebben ons doen besluiten hier NIET voor te kiezen.

Op onze club hebben we op basis van heel veel onderzoek gekozen voor H0 Roco-line rails. Deze rails is er in 2 varianten MET en ZONDER bedding. Reden van de keuze:
Fleischmann stopte met Profi-rail. Roco wordt DE H0 leverancier van de combi Fleischmann-Roco. Het Roco-line assortiment is enorm groot, dit uit zich vooral in het grote assortiment bochten met verschillende radius, bij iedere radius bocht is bijna een zelfde radius wissel te koop. Roco beschikt ook over hoge snelheidswissels. Verder hebben zij verschillende typen flex rails in het assortiment. De puntstukken van de wissels zijn volledig geisoleerd, en via naar buiten uitgevoerde contacten vrij makkelijk te schakelen.
De constructie van de wissels is heel simpel maar zeer betrouwbaar. Ondertussen is er ervaring met een redelijk complexe baan opgedaan, met een aantal dubbele kruiswissels en tal van rechte- en bochtwissels. Wat opvalt is dat de locomotieven bijzonder “soepel” over de meest complexe wissel straten rijden. Deze baan is grotendeels opgebouwd uit enkel en alleen flexrails van Roco. Dit is (veel) goedkoper, biedt veel meer flexibiliteit als de conventionele rechte stukken en bochten, MAAR vergt wel redelijk wat voorbereiding en “gestructureerde werkmethodes” om dit succesvol en ook nog met plezier te aan te leggen.

Bezuinig NIET op rails bij een digitale baan:
Ons meest belangrijke advies: wil je met een digitale baan gaan rijden, bezuinig zeker niet op de rails. Bij digitaal rijden is de gevoeligheid van de datacommunicatie van de centrale en/of besturingsprogramma heel erg groot.
Mindere kwaliteit rails staat garant voor grote communicatie problemen, hierdoor zullen in een digitaal bedrijf heel veel storingen optreden, treinen met elkaar in botsing komen (er rijden vele treinen tegelijk op dezelfde baan) melder worden gemist waardoor weer spooktreinen ontstaan. Kortom heel veel ellende, welke ook nauwelijks valt op te lossen en die het plezier in de hobby snel doen verminderen.
Vooral voor de her-intreders: Bij de Roco-line H0 rail moet je er wel op bedacht zijn dat Roco er destijds voor heeft gekozen om een lagere railstaaf te fabriceren. Dit kan consequenties hebben voor het rijden met zeer, zeer oude locomotieven en/of wagons.
Op de verschillende hoogten van de railstaven komen we in een afzonderlijk artikel nog terug.

keuze van een systeem en/of technologie; zeer belangrijk voor de toekomst

Beginner of Herintreder:
Of je nu pas begint met de hobby of een doorstart maakt vanuit het verleden, je krijgt in beide gevallen te maken met het kiezen van een bepaald modelspoor-aanstuur elektronicasysteem. Velen willen dit later of direct al koppelen aan een automatiserings/software programma, als iTrain, Koploper enz. enz.

Een vraag die deze keuze kan beinvloeden:
Wil je voorlopig met je huidige analoge treinen en toch geautomatiseerd gaan rijden en later de volledige overstap naar digitaal maken of bouw je meteen alles om naar digitaal?
Kies je direct voor helemaal digitaal dan zijn er nog steeds diverse systemen waaruit je kunt kiezen met ieder hun specifieke eigenschappen / eigenaardigheden en mogelijk zelfs beperkingen of hoog oplopende kosten in de toekomst.

Advies modelspoorwinkel:
Veel mensen laten zich (begrijpelijk) adviseren bij een modelspoorwinkel.
Wat er dan vaak gebeurt: de winkelier heeft meestal een voorkeur voor een bepaald merk/systeem en verkoopt de klant een voordelige digitale startset van dit merk. Hiermee kan de klant inderdaad heel snel van start. De startset beperkt zich meestal (om de prijs laag te houden) tot een “ovaaltje aan rails met 1 of 2 wissels, een beperkte digitale centrale, een digitale Locomotief en wat wagons.
De klant kan dan ervaring opdoen met digitaal rijden, zo is het motto. De meeste klanten blijven niet met een ovaaltje met 2 wissels rijden…. en willen uitbreiden. Pas dan blijkt de keuze voor een bepaald merk of systeem soms beperkingen te bevatten.

Keuze van systeem heeft grote invloed op mogelijkheden en financien:
Om dan weer van systeem te gaan wisselen is financieel gezien niet interessant meer. Je zal opnieuw moeten investeren en verlies lijden op je te snel aangeschafte systeem.
Veel hobbyisten willen op een gegeven moment meer. Bijvoorbeeld met je oude locomotieven zonder aanpassing of met meerdere digitale treinen tegelijk op een beperkt oppervlak met een complex railplan rijden. Op dat moment worden de beperkingen van bepaalde merken/systemen vaak zichtbaar.
Ombouw van bestaande analoge locomotieven naar digitaal kost veel geld, ook al ben je zelf handig in het ombouwen

Veel hobbyisten ontwerpen (ook al onder invloed van beperkte ruimte) een baanplan waarop in 2 richtingen gereden kan worden. Je krijgt dan te maken met een of meerdere “keerlussen”. Behalve dat dit direct al redelijk complex  is, lopen de kosten voor het schakelen van de railspanning al snel op.

Door uitbreiding van je baan en/of de behoefte om meer of alle locomotieven gelijktijdig te kunnen laten rijden is er meer behoefte aan voeding voor rijspanning. Deze problemen worden alleen maar groter bij een te snelle keuze van een bepaald systeem.

Sommige systemen hebben hun beperking als het gaat om uitbreiding van voedingen (Boosters).
Bij een storing of ontsporing op je baan zal een groot gedeelte van je baan in storing vallen en alles stop zetten.

Tegelijk analoog en digitaal rijden (op dezelfde baan) is bij de meeste systemen niet mogelijk.  Je oude locomotieven blijven dus in de kast staan, de keuze voor aanschaf van een nieuwe locomotief blijft beperkt tot alleen digitaal uitgevoerde types.

Onze club heeft diverse systemen in gebruik:
Op onze club hebben we diverse systemen in gebruik en we kunnen u dus de verschillen duidelijk laten zien en er heel veel over vertellen wat de keuze voor u wat makkelijker kan maken.  Verder hebben wij (als club) ook geen belang in het promoten van bepaalde merken of systemen. Ons enig doel: Hobbyisten plezier laten beleven aan de hobby, de drempel naar een digitale systeem EN de kosten zo laag mogelijk houden.

Maak een afspraak en kom zelf kijken:
Mocht je een kijkje willen nemen, kom een keer langs op een van onze clubavonden. We zijn er iedere maandagavond en donderdagavond
van 19.00 – 22.00. Andere avonden zijn mogelijk op afspraak.
Wil je heel specifieke zaken zien, maak dan via het  contactformulier even een afspraak zodat we kunnen zorgen dat de mensen met die specifieke kennis dan ook aanwezig zijn.

Grootbedrijf

Modelspoorbouwers bouwen op schaal de werkelijkheid na. Daarbij is het vanzelfsprekend dat je keuzes maakt in de schaal die je gaat hanteren (N, Ho of iets groters), het stroomsysteem (wisselstroom of gelijkstroom) en de tractie waar je voorkeur naar uitgaat (stoom, diesel, electrisch).

De keuze van een thema van de baan gaat al wat verder: de een denkt daar niet over na en laat alles rijden wat hij/zij leuk vindt. Dan komt op enig moment een Sprinter van NS zomaar een Big Boy van de Union Pacific tegen in dat romantische dorpje langs de oever van de Rijn. Aan de andere kant van het spectrum vind je de purist die een kopstation van de GWR (Great Western Railway) nabouwt voor het jaar 1921, met treinsamenstellingen die in dat jaar passen en de treinenloop op zo´n modelbaan verloopt uiteraard ook volgens dienstregeling.

Voor degenen die “alles op de baan laten rijden wat ik leuk vind”, is deze pagina wellicht niet interessant maar degenen die het grootbedrijf in een aantal (of misschien wel alle) facetten wil nabouwen, vinden hier een handreiking om aan informatie te komen.Daarbij beperken we ons tot Nederland en de grensbaanvakken met Belgie en Duitsland.

Ruim vijftig jaar geleden is het “tijdperk denken” geintroduceerd door het Duitse blad Miniaturbahnen.  Dat heeft –na enige jaren van ontwikkeling – geleid tot een indeling in vijf tijdvakken die genormaliseerd zijn in de MOROP-norm NEM 800. Omdat de ontwikkeling van de spoorwegen niet in alle landen gelijk liep, is de tijdperkindeling ook niet voor alle landen gelijk. Voor Nederland worden de volgende tijdperken  onderscheiden:
Click hier op de link: Grootbedrijf-detail voor een uitgebreide beschrijving + foto’s van alle Nederlandse tijdperken

iTrain

Alle digitale banen van de club zijn gestandaardiseerd op het Modelbesturings programma iTrain.
Ook ALLE clubleden die thuis met digitale banen rijden, gebruiken het programma iTrain.
Hierdoor is binnen onze club heel veel ervaring met iTrain. Onze grote driver en vraagbaak achter
iTrain is: Maurice  Mutsaers. Maurice maakt al sinds iTrain versie 2 gebruik van iTrain.
Er zijn dan ook weinig situaties die Maurice nog niet een keer heeft meegemaakt en een oplossing voor weet.
Er is binnen de club veel onderzoek gedaan naar Modelspoor aanstuurprogramma’s;
onze uitkomst: iTrain is een modern (gedeeltelijk) gebruikersvriendelijk programma, op zeer moderne wijze geprogrammeerd waar volop aan wordt doorontwikkeld en verschillende aanschafmodellen kent.
Daarnaast is het erg flexibel, heeft het enorm veel mogelijkheden wat betreft aansturing van modelspoorbanen, echter ook van andere elektronische objecten als modelbaan graafmachines, molens, spoorwegbomen etc. etc.
Ook ondersteunt iTrain bijna al de op de markt beschikbare elektronica om de modelspoorbaan elektronisch aan te sturen als, LocalNet HdL, Rautenhaus, Dinamo, Roco, Fleischmann, Marklin enz.
iTrain is een 100% Nederlands product, wat ook internationaal veel wordt gebruikt

Heel veel gebruikservaring aanwezig:
Na een aantal jaren kunnen we ondertussen melden, dat er bij onze clubleden heel veel modelspoorbanen zijn die worden aangestuurd d.m.v. iTrain. iTrain wordt bij de club en de clubleden thuis gebruikt in combinatie met: Digikeijs/Yamorc, de ESU digitale centrale, Marklin (CS3 digitale centrale) LocalNet HDL, Rautenhaus, Dinamo enz.
Hier zitten tal van complexe banen bij. In de praktijk en op open dagen zien we, dat onze club vele vragen krijgt over diverse toepassingen van iTrain. Vooral beginners en herintreders lopen eerst in het begin, later in het meer complexere gedeelte vaak vast.
We kunnen wel stellen dat onze club zich begint te ontplooien als HET kenniscentrum van
iTrain voor deze regio.
Want laten we wel zijn: iTrain is een fantastisch programma met heel veel technische mogelijkheden,
MAAR het is een understatement, dat de documentatie voor verbetering vatbaar is, en dat de gebruiksvriendelijkheid van iTrain, mede door de zeer beperkte documentatie voor de iets meer technisch diepgaande onderwerpen in iTrain te wensen overlaat.
Word daarom lid van onze modelspoorwegclub en profiteer van de kennis en ervaring die vele leden  vaak al jaren lang  hebben met iTrain.
Je kan je opgeven via de contact pagina op deze site. Je krijgt dan zo snel mogelijk een aanmeldingsformulier toegestuurd.

Rautenhaus

Bij onze club wordt voor de N-Baan  gebruik gemaakt van Rautenhaus digital als digitaal systeem voor het aansturen van de N-Baan. Dit systeem is een Selectrix-compatibel digitaal systeem.  Op onze club wordt het toegepast in een volautomatisch bedrijf met bezetmelders en functiedecoders. Het Selectrix-Systeem is het enige digitaal systeem, waarbij alle componenten van alle systeemaanbieders probleemloos met elkaar gecombineerd kunnen worden en bedrijfszeker kunnen functioneren. Dit is ook een ervaring, waar wij het op de club volledig mee eens zijn. Rautenhaus digital is zeer bedrijfszeker EN zeer eenvoudig in opbouw en aanleg. Hoe worden deze voordelen behaald; Selectrix-Systemen beschikken over 2 verschillende Bus-Systemen: De PX-bus, dient voor de verbindingen van de centrale booster en het vergroten van het uitgangsvermogen of voor het verbinden van de boosters onderling. De SX-Bus dient voor de aansluiting van alle stationaire decoders en functieschakelingen.
Alle informatie van de max, 112 lokdecoders-adressen en resp. 896 functieuitgangen worden permanent 13x/seconde uitgevraagd. Bezetmeldingen zijn hierdoor lastonafhankelijk, en hebben een gegarandeerde reactietijd. Door deze databus is er een zeer stabiele PC aansturing van de modelbaan mogelijk. Onze clubervaring: Het systeem is zeer stabiel, heel makkelijk en modulair uit te breiden. De onderlinge connecties tussen de componenten zijn van robuuste en goede kwaliteit. Het systeem is t.o.v. andere in de markt beschikbare systemen niet goedkoop maar als eerder vermeld wel zeer betrouwbaar en zeer eenvoudig op te zetten. Op onze club wordt ook dit Rautenhaus systeem aangestuurd met het modelaanstuurprogramma iTrain. Wij zijn zeer tevreden over deze combinatie, en zien dat we, op dit moment,  tot wel zo’n 10 treinen tegelijk, volledig automatisch een route op de N-baan kunnen laten rijden.

Dinamo

Analoog of digitaal … of beide tegelijk

Veel modelspoorhobbyisten zijn (ooit) begonnen met een analoog spoorbaantje. Zolang de omvang beperkt blijft en er slechts een paar treinen tegelijkertijd rijden is dat goed te doen. Maar het modelspoorvirus slaat toe en de wens ontstaat meerdere treinen te laten rijden, de treinenloop te beveiligen en wellicht (geheel of gedeeltelijk) te automatiseren. De gedachte is dat dat alleen goed kan door de zaak om te bouwen naar een digitaal systeem waarbij de locs voorzien worden van decoders.

De keuze is vaak lastig. Er zijn veel redenen te bedenken om je locs niet (allemaal) te voorzien van decoders, maar anderzijds, stel nu dat je wel je modelspoorbaan beter wilt besturen en stel nu dat je die ene loc in de vitrine ziet die je altijd wilde hebben, met toeters en bellen en dus … met decoder. Wat dan?

DINAMO

Dinamo lost dit dilemma voor je op. Hiermee heb je namelijk de unieke vrijheid om gedigitaliseerde en analoge locs op één spoorbaan door elkaar te laten rijden en wel in een willekeurige verhouding van 100% analoog tot 100% digitaal. Het rijgedrag en de besturingsmogelijkheden van je analoge materieel doet nauwelijks onder voor digitaal en de mogelijkheden van je gedigitaliseerde materieel worden optimaal benut.

Dinamo is een systeem waarmee de miniatuurwereld kan worden bestuurd. “Modelspoorbaan” zou hier een te beperkte voorstelling zijn, want Dinamo bestuurt ook auto’s. Dinamo verzorgt de aansturing van o.a. treinen, auto’s, wissels, seinen en verkeerslichten en detecteert gebeurtenissen op “de baan”. Dinamo levert rechtstreeks alle typen in-en uitgangssignalen die je redelijkerwijs nodig hebt voor het besturen van een volledige miniatuurwereld.

DINAMO staat voor Digitaal Interface Netwerk voor Analoge MOdelbanen. De uitdrukking “Analoog” hierin stamt uit de historie, want naast het oorspronkelijke analoge concept ondersteunt Dinamo tegenwoordig ook digitaal materieel. De uitdrukking “Interface Netwerk” geeft aan dat Dinamo bestaat uit diverse modules die je naar behoefte kunt combineren tot een volledig besturingssysteem. Dinamo groeit dus mee met je modelbouwhobby. In de loop der jaren is Dinamo uitgegroeid tot een veelzijdig systeem terwijl de oorspronkelijke uitgangspunten nog steeds van toepassing zijn.

Computerbesturing

Dinamo is niet in staat zelf te bedenken wat de voertuigen exact moeten doen en welke standen wissels en seinen op elk moment moeten aannemen. Om dit te bewerkstelligen is een computer (PC) nodig met passende besturingssoftware. Dit betekent geenszins dat er alleen maar automatisch gereden kan worden: Het aantrekkelijke van een dergelijke opzet is juist dat de computer een belangrijk deel van de beveiligingstaken van de hobbyist (of machinist) overneemt die zich vervolgens naar hartenlust kan richten op de echte exploitatie. De eisen die aan de computer worden gesteld hangen voornamelijk af van de gebruikte software en enigszins van de omvang en complexiteit van de miniatuurwereld, maar In de meeste gevallen voldoet een op het laatste moment van de destructie geredde Pentium-III (Pentium I en II modellen zijn bijna niet meer te vinden), dus kosten zijn wat dat betreft voor de serieuzere modelspoorder geen doorslaggevend argument.

Analoge en digitale treinen

Voor de besturing van treinen in een miniatuurwereld kun je diverse methoden gebruiken. Voor meer uitleg hierover kun je de pagina Achtergrond Treinbesturing raadplegen. Dinamo is een blokgeoriënteerd systeem. Dit betekent dat de spoorbaan elektrisch wordt opgedeeld in dusdanig kleine gedeelten, dat elke trein onafhankelijk van alle andere treinen kan worden aangestuurd. Het mooie van deze opzet is dat je op deze wijze zowel analoge als digitale treinen kunt besturen en dat het verschil in rijgedrag tussen analoog en digitaal materieel hierdoor sterk vervaagt. Daar waar analoge locs rijden wordt de spoorbaan met een voor die treinen geschikte aansturing voorzien, daar waar digitale locs rijden genereert Dinamo de digitale signalen om de decoders de juiste instructies te geven. De analoge/digitale aansturing wordt per baanvak Dynamisch aangepast naar gelang de treinen zich verplaatsen over de baan. De enige beperking is dat zich binnen 1 blok alleen analoog of digitaal materieel mag bevinden en geen combinatie hiervan. Eenvoudiger gezegd: je kunt (alleen) geen Multi tractie rijden met een analoge+digitale loc in dezelfde trein.

Auto’s

Naast treinen kan Dinamo ook auto’s besturen volgens het Dinamo/MCC protocol. De auto’s worden hiertoe voorzien van een digitale decoder. Deze decoder bestuurt de motor en overige functies van de auto en ontvangt (draadloos) de commando’s die door Dinamo worden gegenereerd. Tevens verzorgt Dinamo de detectie van passage van auto’s, zodat de PC de verkeersbewegingen correct kan volgen.

Accessoires

Accessoires worden door Dinamo rechtstreeks aangestuurd. Dat wil zeggen dat je naast de Dinamo onderdelen normaliter geen extra wisseldecoders of seindecoders nodig hebt. Hoewel de aansturing rechtstreeks plaatsvindt is de opzet zodanig dat bedrading wordt geminimaliseerd. Zo heb je bijvoorbeeld voor 32 wissels geen 64 draadjes nodig, maar slechts 16. Zowel betreffende de benodigde elektronica als betreffende de benodigde bedrading is Dinamo in het algemeen een economische oplossing.

Toepassingen op onze club

Als Model Spoor Club Veenendaal gebruiken wij natuurlijk zelf ook Dinamo.
Zie voor voorlopig eigen toepassing tot nu toe onze speciale pagina van het demobaantje. De nieuwe H0 baan (nu in aanbouw) wordt ook gemaakt op basis van DINAMO hardware. Tevens rijden een aantal clubleden thuis met DINAMO. Dit allemaal in combinatie met iTrain

LocoNet HdL

Als je er voor kiest om een met een modelspoorwegbaan digitaal te gaan rijden MOET je een keuze maken voor de een elektronica systeem wat via verschillende digitale bouwstenen/modules de aansturing van deze baan regelt.
Voor de bestaande H0 baan bij ons op de club is die keuze ruim 15 jaar geleden al gemaakt, en is er toen gekozen van LocoNet HdL.
LocoNet HdL staat voor “LocoNet Hans de Loof”. Hans de Loof, ook modelspoorwegbaan hobbyist, heeft zich jaren geleden op het elektronica gedeelte van het beveiligen van modelspoorwegbanen gestort. Zijn doel was toen, zelf digitale aanstuurmodules bouwen die de interfaces vormen tussen de werkelijke modelspoorwegbaan en de computer met het modelbaan aanstuurprogramma.  De modules moesten naar zijn mening gemakkelijk en goedkoop zijn.
Hans heeft dit door de jaren heen uitgebouwd en geoptimaliseerd en heeft tegenwoordig een groot scala van verschillende modules, die je ook via zijn website kan bestellen.
De meeste modules/printkaarten zijn inderdaad vrij eenvoudig van opzet. D.w.z. de meeste modules kan je of “kant en klaar” gesoldeerd en getest” bestellen,
OF je kan ze bestellen als “bouwpakket” waarbij de printplaat leeg wordt geleverd, en je of zelf de benodigde elektronica componenten zelf gaat kopen, of die bestel je er zelf direct bij. In beide gevallen moet je de componenten er zelf op solderen. Omdat alle modules voldoen aan de LocoNet standaard kunnen alle modules worden gekoppeld aan alle Modelcentrales die loconet ondersteunen. Al deze centrales worden over het algemeen weer ondersteund door alle modelspoorwegbaan besturingsprogramma’s als bijv. Koploper en iTrain.
Op onze modelspoorweg club waren de ervaringen van LocoNet HdL in combinatie met het programma Koploper erg goed. In combinatie met iTrain waren de ervaringen minder, maar toen was de elektronica ook meer dan 10 jaar oud.

Analoge technologie

Analoog

Inleiding:
Analoog is hoe de modelspoorwegindustrie vroeger is begonnen. In het analoog bedrijf hebben we fabrikanten die gebruik maken van Wisselstroom om de treinen mee te laten rijden; Bijv. Märklin en Trix en fabrikanten die gebruik maken van gelijkstroom: Fleischmann/Roco, Piko, Lima enz.
Wat veel hobbyisten, nog steeds, doet besluiten analoog te gaan rijden is dat het (zeker voor kleinere banen) bekend staat als goedkoper als digitaal.
Andere argumenten kunnen zijn: voor een digitale baan is over het algemeen meer kennis nodig van elektronica, het is n.l. toch wel meer ingewikkeld, een aantal mensen heeft die kennis niet. De modelspoorweg industrie doet goed zijn best om de digitale oplossingen steeds “eenvoudiger” en meer automatisch te maken. Echter tot nu toe is er ook meer elektronica/digitale kennis nodig voor een digitale modelspoorwegbaan. Daarnaast zijn er ook mensen die hun hobby vooral toeleggen op het maken van scenery. Huisje, bruggen complete landschappen.Zij hebben de modelspoorwegbaan alleen maar nodig voor “decoratie” van hun scenery. Ook dan voldoet een analoge baan aan de doelstelling.

Technisch gezien:
Een nadeel van het analoge systeem is echter dat de transformator een bepaalde spanning op de rails plaatst waarmee alle treinen op de aangesloten rails dezelfde snelheid zullen rijden.
Als je met meerdere treinen verschillende snelheden wilt rijden, dan moet de baan in secties worden opgedeeld. Wil je vervolgens een trein laten stoppen op een bepaald punt dan moet er een stopsectie worden ingebouwd, het nadeel hiervan is dat de trein direct stil staat en dit niet realistisch overkomt.
Dit kan vervolgens opgelost worden door de trein te laten afremmen door middel van een weerstand.
Waar het dus op neerkomt met analoog rijden is dat voor elke extra functie een oplossing zal moeten gezocht, waardoor veel schakelingen ontstaan. Voor de meeste hobbyisten is dit een nadeel, maar voor de elektronica fans onder ons is het juist een voordeel om dit allemaal zelf uit te mogen zoeken. Ook binnen onze club hebben we nog een fikse groep leden, die zich helemaal toelegt op de analoge technologie. Dit is de groep die de Märklinbaan maakt. Ook deze baan wordt volledig modulair opgebouwd.

Opstap naar job in de Digitale Techniek

Maak gebruik van de meest moderne technologie en doe ervaring op!

Heb je ook interesse in een baan in de elektrotechniek, elektronica of digitale besturingstechniek?
Start met de hobby modelspoorwegbouw!!!
Veel jongeren kijken naar modelspoorbouw als “kinderachtig en ouderwets”…..
Niets is minderwaar als deze stelling. Sinds rond het jaar 2000 de digitale techniek zijn intrede in
de Modelspoorbouw heeft gedaan, wordt in deze hobby gebruik gemaakt van de meest moderne Digitale
Besturings techniek! Via moderne Modelspoor Aanstuurprogramma’s worden digitale modelspoor centrales
aangestuurd. Deze op zich communiceren via moderne databussen met wissel- en sein decoders en met natuurlijk
de decoders in zowel de locomotieven als in, tegenwoordig, steeds meer wagons.
Alles is op zich individueel te programmeren tot zeer detaillistisch niveau.
Exact dezelfde technieken en technologieën vinden we  terug bij  bedrijven die proces- en besturings automatiserings
projekten uitvoeren of in gebruik hebben.
Waar moet je als niveau aan denken: Het begint met VMBO richting PIE, loopt door naar een niveau
vergelijkbaar met een MBO niveau en rijkt zelf nog voor een deel in het HBO niveau!
Het leuke van deze hobby is;  je kan zelf bepalen hoe ingewikkeld je het wil maken! Hoe snel je het wil doen. En hoeveel geld je eraan wilt besteden.
Wordt lid van onze club en doe ervaring op voor je toekomstige job!
Om lid te worden, of om verdere informatie te krijgen, kan je op de contactpagina een aanmeldformulier aanvragen, dit word je dan zo snel mogelijk toegezonden. Of je kan om verdere informatie vragen.