Mededeling: door de “hack van de website” een paar weken geledenzijn we er achter gekomen dat bijna alle doorverwijzings linken van deze pagina naar andere artikelen en pagina’s NIET goed meer werken. Er wordt aan gewerkt om dit zo snel mogelijk weer op te lossen. We rekenen op jullie begrip.
De Nieuwe H0-baan in lijn met de doelstelling van de club:
In lijn met de doelstelling van de club, “iedereen moet in staat zijn met zijn eigen materiaal op de clubbaan te kunnen rijden” moet er dus een oplossing worden gezocht voor een baan waar zowel analoog als digitaal op kan worden gereden. Onze club heeft al heel veel leden die zelf thuis gebruik maken van iTrain. Ook een aantal leden heeft banen thuis waar zowel analoog als digitaal op kan worden gereden.
Keuze modeltreinbesturing elektronica:
Er is door de club uitgebreid onderzoek gedaan naar de verschillende systemen die op de markt zijn; er is o.a. gekeken naar (opnieuw) LocoNet HDL, Digikeijs, Rautenhaus en Dinamo. De uiteindelijke keuze is gevallen op Dinamo. Er komt nog extra informatie beschikbaar op basis van welke criteria er is gekozen voor Dinamo.
Hierbij wordt iTrain dan gecombineerd met Dinamo. De OC32, welke deel uitmaakt van Dinamo kan ook direct gebruikt worden voor de aansturing van wissels(servo’s), seinen, verlichting enz. Om alle leden, die hierin zijn met deze geïnteresseerd technieken bekend te maken worden er workshops georganiseerd. Ten behoeve van de workshops wordt een demo-baantje gemaakt met daarop alle componenten zoals die later ook op de nieuwe H0 baan zullen worden gebruikt: OC32, TM44, wissels (servo bediend), seinen enz.
Meer informatie over zowel iTrain als Dinamo is terug te vinden in de technologie modules op deze website.
Keuze Modelspoorrails:
De oorspronkelijke keuze van de club was al min of meer gemaakt voor Fleischmann H0 Profirails. Totdat begin dit jaar Modelleisenbahn GmbH, de eigenaar van Fleischmann en Roco, plotseling aankondigde definitief te zullen stoppen met de productie van Fleischmann H0 Profirails. De toen meest voor de hand liggende keuze was Peco rails, daar hadden we ook al een demo/test/workshop baantje van gemaakt. Bij verdere orientatie bleek echter dat Peco bijna continue wordt geplaagd door leveringsproblemen, die er voor zorgen dat er regelmatig leveringstermijnen zijn van meerdere maanden. Met een ook nog onbekende uitkomst van de Brexit werd de keuze voor Peco rails toch wel heel dubieus.
Tijdens deze laatste orientatie sessie werden wij verwezen naar Roco rails: H0 Roco Line als op dit moment een van de betere alternatieven. We hebben ons hierin verdiept, en we zijn zeer onder de indruk van: het zeer grote assortiment, de mechanische constructie, en vooral ook de elektrische constructie. Alle H0 Roco Line wissels zijn standaard al helemaal voorbereid op digitaal rijden.
Onze keuze is dan ook gevallen op H0 Roco Line
3D printtechnologie doet zijn intrede:
Ons clublid Maurice Mutsaers heeft sinds enige tijd een eigen 3D printer. Door de Corona lockdown en de avondklok, zet Maurice volledig in op de technologische ontwikkelingen en voorbereidingen van de nieuwe H0 baan, dit uiteraard door volop gebruik temaken van zijn nieuwe 3D printer. Kijk voor al zijn creaties op de pagina van het demobaantje.
Meer detailinformatie voor wat betreft het demo/testbaantje EN de meest belangrijke componenten van Dinamo, is terug te vinden de speciale pagina van het demobaantje. Het baantje bestaat uit in totaal 4 blokken in inclusief het passeerspoortje.
Ontwerp 1e houtbouwmodule nieuwe H0 baan gereed:
Ondanks de corona pandemie, de lockdown en daarna nog de avondklok, zijn een beperkt aantal leden, met inachtneming van alle corona regels in Nederland, sinds vorig jaar zomer verder gegaan met de ontwikkeling en bouw van de eerste houtbouwmodule(s) voor de nieuwe H0 baan.
Nieuwsgierig hoe deze modulen er uit komen te zien? Click op de volgende link.
Eerste 5 houtbouwmodulen klaar, en op de club aangekomen:
Vooral de door corona opgelegde avondklok van afgelopen maanden heeft de bouw van de nieuwe houtbouwmodules
voor de nieuw H0 baan sterk vertraagd. Ondertussen is de bouw weer opgepakt, het goede nieuws:
Er zijn al 5 modulen wat betreft houtbouw helemaal klaar en die zijn ondertussen ook al naar de club getransporteerd.
Aan de 2 laatste modulen wordt nu nog gewerkt, daarna moet er nog een helix module worden gebouwd.
De eerste 5 modulen staan in een afzonderlijke ruimte, ze zijn alle 5 ondertussen ook al van grondverf voorzien. Hier zal de verdere (af)bouw plaats gaan vinden. Er moet verlichting in de bakken komen, het sporenplan moet worden aangebracht, de benodigde elektronica moet in de bakken worden gemonteerd enz. enz. Het plan is om ook het publiek bij de vorderingen van deze bouw te betrekken d.m.v het organiseren van opendagen deze zomer.
Zoals in het nieuwsbericht op deze site valt te lezen, zijn we als club, hiervoor afhankelijk van de regels van de overheid inzake coronamaatregelen EN in hoeverre wij als club deze maatregelen tijdens opendagen kunnen handhaven.
Tot aan die tijd zullen we de vorderingen zichtbaar maken via foto’s op deze site.