Bestaande H0 Baan

Bestaande H0 Baan

De Historie van de Baan:
De bestaande H0 baan kent een lange historie. De baan is ongeveer 15 jaar geleden gebouwd. Als basis is gebruikt Marklin K-rail.
Dit vanwege de mogelijkheid zowel gelijk- als wisselstroom op dezelfde baan toe te kunnen passen. Dit is er nooit van gekomen.
De baan die is gebouwd is het traject Ede/Wageningen naar Driebergen/Zeist. Waarbij de toenmalige intercity stations inclusief spoor emplacementen exact zijn nagebouwd.

Gebruikte technieken en materialen:
De baan is eerst gedigitaliseerd met Modelspoorbaan aanstuurprogramma Koploper samen met LocalNet HDL elektronische componenten. Koploper was/is een gratis programma, wat op zich wel goed functioneert maar de toekomstontwikkeling(en) van dit programma waren erg onzeker. Daarom heeft de club een aantal jaren geleden besloten over te stappen naar het programma iTrain.
iTrain is veel moderner van opzet, maar ook gevoeliger, dus 1,5 jaar geleden is alle elektronica van de baan volledig opnieuw aangelegd en aangesloten. Dit in een poging het hoofd te bieden aan de vele elektronica en besturings storingen waar deze baan mee kampte. De situatie verbeterde wel, maar het aantal storingen bleef een groot probleem. Desondanks is het toch wel mogelijk
om zo’n 12 treinen onafhankelijk maar wel tegelijk op deze baan te laten rijden. In de tijden dat de baan geen storingen heeft is het een schitterende baan, die wel ruim 30 meter lengte heeft en waar het mogelijk is om met zeer lange treinen te rijden.
De baan trekt op de diverse open dagen altijd heel veel publiek. Want ook de scenery is voortreffelijk nagebouwd.  Verder onderzoek wees echter uit dat een combinatie  van de leeftijd van de Marklin K-rails de bijbehorende wissels en de leeftijd van de besturingselektronica de grootste oorzaak waren van de aanhoudende storingen.  Een heel groot struikelblok is de toenmalige keuze voor de Marklin K-rail. In principe ontworpen in de beginjaren van Marklin voor Marklin Wisselstroom treinen. Bij ons op de club wordt deze baan alleen maar gebruikt voor Digitaal Gelijkstroom materiaal. Dit blijkt een 0.2 mm smallere asbreedte te hebben als de spoorbreedte van de Marklin K-rail. Gevolg is vooral in digitaal bedrijf, gevaarlijke situaties m.b.t. mogelijke kortsluitingen.

NIEUWE TOEKOMST bestaande H0 baan:

Het besluit om een nieuwe H0 baan te bouwen is al ergens in 2019 genomen. Door de corona periode van 2 jaar heeft de bouw daarvan aanzienlijke vertraging opgelopen.
Vanwege de beschikbare ruimte op onze oude locatie was toen besloten, de oude H0 baan (traject Utrecht – Arnhem) te slopen en de scenery van deze baan zoveel mogelijk te hergebruiken. Toen war er ook totaal nog geen sprake van dat we zouden moeten verhuizen.

Onze nieuwe locatie in WinkelCentrum Scheepjeshof is in totaal wel iets groter als de oude locatie, MAAR omdat het hier 1 groot oppervlakte is, is er voor de modelbouwbanen veel meer ruimte beschikbaar. De oude H0 baan is dus ook meegenomen naar de nieuwe locatie, en is, wel in aangepaste vorm, weer neergezet.
Deze baan was maar gedeeltelijk modulair, hierdoor heeft de baan tijdens de verhuizing heel veel schade opgelopen. Verder moesten enkele modulen verdwijnen, want de U vorm waarin de baan op de oude locatie was geplaatst, kon hier NIET in deze vorm staan. Om te beginnen gaan we proberen deze baan zo snel mogelijk weer te herstellen en rijdbaar te maken. Het initiele probleem blijft hiermee, oude niet betrouwbare rails, wissels en elektronica. Daarna als er weer meer tijd EN geld beschikbaar is bestaan de plannen om van deze baan een digitale wisselstroombaan (Marklin) te gaan maken. Dit omdat we op onze club ondertussen ook verschillende leden hebben die een digitale Marklin baan hebben of aan het bouwen zijn. Dus ook hiervoor geldt: wil je dit van begin af mee gaan maken, meld je aan als lid van onze club via het contactformulier

Zo kan je als het zover is, stap voor stap meemaken hoe ook zo’n baan wordt opgebouwd en in combinatie met bijv. een bovenliggend modelaanstuur programma als iTrain wordt ingericht en aangestuurd.