De Märklin baan

De Märklin baan (Analoog Wisselstroom)

Deze baan wordt gebouwd door onze “Märklin groep”. Een groep van ongeveer 4 tot 5 enthousiaste leden die thuis ook een  Märklinbaan hebben. Het doel van de baan was/is een zoveel mogelijk authentieke Märklin baan te bouwen uit het tijdperk 1950 t/m 1970. Dus ook met het Märklin materiaal uit die periode.
De baan is technologisch gezien nog volledig analoog wisselstroom, op basis van Märklin M-rails (M-rails staat voor Metaal rails).
Ook voor de rest van de opbouw van de baan, de scenery, is dezelfde tijdsperiode gekozen.  Als scenery is gekozen voor het Duitse Schwarzwald. Het centraal station is: Villingen/Schwenningen. Dit is een “eenheidsstation” wat in de jaren net na de 2e wereldoorlog in dezelfde vorm op zo’n 17 a 18 andere plaatsen in Duitsland te vinden was. In de jaren net na de 2e wereldoorlog was het ook in Duitsland financieel gezien geen overdaad, onze clubleden hebben dit in het ontwerp van de baan en scenery terug laten komen. De huidige baan is volledig toegespitst op goederenvervoer. Er is heel veel goederenvervoer van Freiburg via Villingen-Schwenningen naar Offenburg en/of Triberg naar Stutgart.  Om het zo authentiek mogelijk te houden gaan we proberen met zoveel mogelijk Duits materiaal te rijden.
Alles is zoveel mogelijk gebouwd in die tijdsgeest.
De baan is volledig modulair opgebouwd en is op dit moment zo’n 10 meter lang (aan modules).  Er liggen nog plannen en materiaal voor een extra 5 meter aan modules welke de komende tijd zullen worden gebouwd. De baan is geheel voorzien van bovenleiding, dit is een standaard Märklin bovenleiding. De bovenleiding is volledig functioneel, hierdoor is men is staat om met 3 treinen tegelijkertijd op de baan te rijden. De huisjes zijn deels zelfbouw en deels standaard bouwpakketten. Alle bomen op de baan zijn weer zelfbouw.
De baan wordt bestuurd door 3x een analoge trafo van Märklin. Meer informatie over de analogie technologie is terug te vinden op onze technologie pagina Analoge technologie.