2e Seizoen “Grote Kleine treinencompetitie”; Andre van Duin. Omroep MAX

De eerste aflevering is te zien zaterdag 8 oktober 20.30 Omroep MAX op NPO1

Meer informatie is te vinden op de volgende link: De Grote Kleine treinencompetitie 2e seizoen

De Modelspoorweghobby is door heel veel mensen opnieuw ontdekt!!!
Dit heeft zelfs zulke grote vormen aangenomen dat de Modelspoorwegfabrikanten de productie tot het uiterste
niveau op hebben moeten voeren en nog nauwelijks aan de vraag kunnen voldoen.
Naar aanleiding van het grote succes van seizoen 1 vorig jaar (gemiddeld 1,2 miljoen mensen per uitzending)
gaat Omroep MAX nu een 2e seizoen uitzenden. Ook nu weer zullen 6 teams het tegen elkaar opnemen.
Andre van Duin zal ook dit 2e seizoen weer presenteren . Jullie kijken toch ook?
Wij wensen jullie heel veel kijkplezier!!!!

Innovaties: Komplete servo wisselaansturingen

De afgelopen periode is bij de voorbereidingen van de bouw van de nieuwe H0 baan, maar
ook door de bouw van andere nieuwe en bestaande banen bij verschillende leden van onze
club, diep nagedacht en veel overleg geweest over wisselaansturingen.
De wissels van de diverse fabrikanten kunnen altijd op diverse manieren worden aangestuurd.
De meeste fabrikanten gebruiken eigen elektrische spoelen die per wissel aangeschaft moeten worden.
Deze zijn meestal redelijk prijzig, en hebben ook wel diverse nadelen.
Door de modelspoorhobbyisten worden, steeds meer servo’s gebruikt voor wisselaansturingen.
De grote uitdaging bij de servo’s is meestal een makkelijke montage, en de verbinding tussen
de servo en de wissel zelf. Deze komplete beugels verhelpen deze problemen tegen ook nog zeer aantrekkelijke kosten.
Bij ModelSpoorwegClub Veenendaal heeft 1 van de leden met behulp van wisselmateriaal van verschillende
andere leden (dit voor verschillende merken wissels) komplete beugels inclusief servo’s en schakelaars ontworpen.
De beugels zijn er voor: H0 Roco-line (met en zonder bedding) en H0 Marklin C-rail
, Peko H0 rail, Fleischmann Profirail.
De beugels voor de Marklin C rails zijn wel verschillend van de beugels voor Roco, Peko en Fleischmann Profirail.
Hebt u interesse in deze beugels neem via ons contactformulier op deze site contact met ons op.
De beugels zouden tijdens de geplande opendag te koop zijn ook voor niet leden. Door de nieuwe Corona regels schuift de geplande opendag
(voorlopig) echter op naar een nader te bepalen datum.

Bouw van een nieuwe H0 Baan

Nieuwbouw H0-Baan

Eind 2019 is na heel veel overleg besloten een compleet nieuwe H0 baan te gaan ontwerpen en bouwen.
Wij gaan u middels deze webpagina’s op de hoogte houden van de keuze van systemen en componenten en het verloop van het ontwerp en de bouw.
De overwegingen om een nieuwe H0-baan te gaan bouwen:
Eind 2019 is het besluit genomen een compleet nieuwe H0 baan te gaan  ontwerpen en bouwen. De oude baan was tussen de 15 en 20 jaar oud, gebaseerd op LocoNet elektronica en oorspronkelijk bestuurd met het programma Koploper. Doordat de continuiteit van Koploper niet langer gewaarborgd kon worden, is een jaar of 3 geleden al besloten over te gaan naar het programma iTrain. De combinatie van iTrain, de 15 jaar oude modules van LocoNet en de meer dan 20 jaar oude “k-rails” bleken uiteindelijk een onophoudelijke bron van storingen en kortsluitingen te veroorzaken. Hierbij speelt vooral ook de oude “k-rails”een enorm grote rol. Na dit alles heel zorgvuldig te hebben afgewogen, is er uiteindelijk toch het besluit genomen een totaal nieuwe H0 baan te gaan ontwerpen en bouwen. Dit zal gefaseerd gebeuren, waarbij de bestaande H0 baan zolang mogelijk intact zal worden gehouden.
Voor meer detail informatie en vorderingen kijk op onze pagina: De H0 baan (nieuwe baan)